Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

starta veckan upp och ner

linn herbertsson

Min favoritposition i yoga är helt klart huvudstående och olika varianter av detta!

Hej hjärtan! Jag började min dag med ett yogapass hemma, vi har haft en vikarie som kör yoga-pilates (yogalates) på måndagar nere på mitt gym men jag tycker inte det passet är så roligt så det blev ett pass med Yogobe i morse istället. Som ni kanske har räknat ut så är huvudstående och olika versioner av det min favoritposition i yoga just nu. Jag tränar på mitt handstående också men det dröjer nog ett tag innan jag kan stå på händer utan hjälp av en vägg men jag jobbar på det. Jag har förresten en hel del bra övningar för att träna på handstående som jag ska försöka fota i veckan men först ville jag berätta lite mer för er om fördelarna med att stå på huvudet.

Vissa yogafantaster menar att huvudstående är mer uppiggande än att dricka en kopp kaffe och jag är benägen att hålla med. Blir jag trött och hängig under eftermiddagen nu för tiden så kör jag ett huvudstående (om jag är på en plats där det lämpar sig, haha) istället för en extra kaffe och efteråt känner jag mig nästan alltid mycket piggare. Jag kommer nog aldrig ge upp kaffe helt dock, hehe, det är för gott! Och man behöver ju inte gå på yoga för att lära sig huvudstående (jag vet många tjejer som tränar på gym och älskar huvudstående) så jag kan verkligen rekommendera alla att testa det. Träna på att försöka stå på huvudet en längre stund för att känna av de positiva effekterna och några av dessa effekter är att huvudstående:

  • lugnar hjärnan och minskar stress och mild depression
  • stärker armarna, benen och ryggraden
  • förbättrar matsmältningen
  • kan verka terapeutisk för bl.a. astma och sömnsvårigheter
  • stärker lungorna

Jag hade inte tänkt på det innan min yogainstruktör sa det men det är ju sällan man har huvudet upp och ner i vardagen. Antingen ligger vi ner, sitter eller står upp och med huvudstående hjälper man blodet att komma upp (ner) i huvudet. Ni kan läsa mer om fördelarna med huvudstående här och även när man ska vara försiktig och undvika huvudstående, var försiktiga!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
1kommentarer
  • Nu har jag lärt mig något nytt! Måste testa detta…Jag har ju svårt att tro att något kan slå kaffe 😉

    http://lifebyrosie.com/

    Rosie 2016-03-09 21:09:19 http://lifebyrosie.com/
    Svara

senaste från Mode

Linn Herbertssons webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Hälsa
Fannie Redman
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Träningsglädje
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Petra Tungården
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Makeup by Lina
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger