Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Influencer Marketing – varför ska man jobba med influencers?

Jag insåg ganska fort när jag satte mig ner och började skriva det här inlägget att jag kommer behöva dela upp det i olika delar, här kommer i alla fall första delen som främst kommer handla om något så roligt som siffror och varför man som företag kanske borde lägga åtminstone en del av sin marknadsbudget på influencer marketing.

Förra året föreläste jag under Influencer Marketing-dagen inför en hel drös åskådare från olika företag. Då var det vissa som hade väldigt lite inblick i en bloggare/influencers vardag så då pratade jag även en hel del om det. På vår frukost med Metro Mode förra veckan så var det en betydligt bättre påläst publik som dagligen jobbar med PR och marknadsföring i sociala medier.

Trots det var alla nyfikna på att höra hur jag som driver en blogg på heltid ser på samarbeten och att marknadsföra produkter i mina sociala medier. När ett företag frågar mig varför de borde arbeta med influencers och sociala medier som en del av deras marknadsföring så brukar jag alltid hänvisa till statistik. Jag vet inte om det är för att jag är ekonom som jag älskar statisk, men främst handlar det nog om att jag alltid själv vill förstå varför jag ska göra någonting och jag tror att företag som sitter och ska fördela sin marknadföringsbudget på olika medier resonerar likadant.

Statistiken talar för sig själv tycker jag, vi är trötta på annonser och reklam och det är inte så konstigt. Den senaste statistiken som jag kunde hitta källor på är från 2015 och uppger att 4 av 10 idag använder adblockers. En kollega sa att det är 5 av 10 idag och i yngre åldrar är det så många som 7 av 10 som använder adblockers. Adblockers blockerar alltså reklam och annonser på nätet så att man slipper se dem och som ni säkert förstår så lägger alltså företagen en hel del tid och pengar på annonser som aldrig ens når mottagaren.

Adblockers – är en plugin till din webbläsare som är till för att hindra att annonser visas

Det här leder i sin tur till att mediebolag som är beroende av den här intäkten har det tufft, och istället för att anpassa reklamen och dess relevans så är det vanligt att man istället ökar antalet annonser. Jag vet inte om ni läser några av de stora nyhetstidningarna på nätet men jag förvånas över att det går att trycka in så många annonser på en och samma sida som vissa gör.

Istället för att lyssna på vad användarna vill ha så gör man tvärtom. Förra veckan läste jag en artikel här(klick!) om Google som håller på att ta fram en adblock-funktion för Chrome. Google, ett företag som nästan uteslutande livnär sig på annonser. Till och med Google förstår vikten av att inte irritera användarna med irrelevanta och störande reklambudskap.

Pop-up annonser är ett annat exempel på desperata försök att få till annonsklick om ni frågar mig. Och ja, jag vet att det förekommer här i min blogg ibland. Jag tycker det är så synd och jag har flaggat för det här hos Metro flera gånger, att dessa annonser borde försvinna och jag hoppas att pop up-annonser snart är ett minne blott.

Jag säger inte att jag är emot annonser men jag tycker att man borde ha högre krav på innehållet, vilken relevans en annons har i ett visst sammanhang och om den riktar sig åt rätt målgrupp. Istället för att tvinga på människor information som de inte är intresserade av så borde man istället synas i rätt sammanhang, och ta fram innehåll som faktiskt intresserar och engagerar vid rätt tillfälle.

Det är nu vi kommer in på något som jag tycker är väldigt spännande, nämligen Native Marketing, som man kan säga är det vi bloggare jobbar med när vi gör samarbeten i form av blogginlägg och annat köpt innehåll i våra kanaler. Jag vet inte hur många statistikrapporter och artiklar jag läste genom inför min presentation förra veckan men jag satt i alla fall hela förra helgen och bara plöjde genom de senaste siffrorna och artiklarna som rör influencer och native marketing. Lästips för den som önskar kommer i sista delen och ni kan även kika på mina källor på sliden här ovan.

Native Marketing – är när man köper redaktionellt innehåll i media och fyller det med relevant innehåll som dessutom håller samma redaktionella nivå som resten av innehållet på sidan och alltså passar in i sammanhanget.

81% litar på informationen de läser i bloggar, 61% har genomfört ett köp via ett blogginlägg de nyligen har läst och så sent som igår läste jag i en artikel att 84% av millennials (de som är födda mellan åren 1981-2001 och är uppvuxna med datorer och internet) har köpt något direkt från en rekommendation hos en influencer. Så visst handlar vi fortfarande produkter och reagerar positivt på reklambudskap, däremot ska reklamen helst inte se ut som den alltid har gjort utan skapa ett mervärde för mottagaren.

Har ni några frågor eller funderingar så lämna gärna en kommentar!

I nästa del kommer jag fortsätta att utveckla mina tankar och resonemang utifrån fler sidor ur min presentation och bl.a. skriva om hur bloggandet och sättet vi tjänar pengar på har utvecklats sedan jag började blogga tills idag. 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
10kommentarer
  • Intressant inlägg!!! Ser fram emot nästa del😊

    Sophie 2017-05-04 15:05:59 http://nouw.com/legefrue
    Svara
  • Håller med ovanstående inlägg om att det inte är trovärdigt när flera bloggare skriver om samma märke samma dag. Själv så ser jag samarbeten på samma sätt som reklam, så fort jag inser att inlägget jag läser är ett samarbete så slutar jag läsa.

    Z 2017-05-04 13:47:46
    Svara
  • Väldigt intressant läsning. Ser framemot resten.
    Skulle gärna vilja veta hur du tänker kring de bloggare som har sina bloggar fulla med adlinks och de som är otydliga i sina samarbeten. Man rosar ett städföretag bara för att liksom istället för att vara öppen att man har ett samarbete.

    Johanna 2017-05-04 11:50:22
    Svara
  • Hej!
    Det som stör mig är att jag känner att så många influencers inte längre är trovärdiga i sina ”rekommendationer”. Som lovordar ett varumärke ena dagen och konkurrenten den andra – och sen ser vi aldrig dessa varumärken mer i hens flöde –> 0 köplust för mig, hur mycket har vi t.ex sett av Yves Rocher sedan det samarbetet tog slut? Eller när alla plötsligt har länkar från samma företag samtidigt, då känner jag att detta är inte genuint intresse från bloggaren att handla från just detta företaget. Det borde väl både en bloggare och företag tänka på – att trovärdigheten minskar i längden – eller passar man bara på att smida medan järnet är varmt?
    Jag har absolut handlat via influencers rekommendationer genom åren, men då brukar det inte vara en köpt ”annonsering” utan en genuin rekommendation som man inte fått betalat för och man tydligt meddelar – DÅ är jag beredd att slå till!

    Frida 2017-05-04 09:39:42
    Svara
    • Svar på Fridas kommentar.

      Håller med precis i allt vad du skriver. När 12 kändisar köpt samma skor samma dag och lägger upp på instagram blir det löjligt..
      Jag ser gärna att man skriver vad man tycker, så det blir genuint och äkta.
      Jag tänker att företaget borde väl vilja ha ärlig feedback också.
      Jag är väldigt selektiv i vem som rekommenderar och vad.
      Tycker seriösa skönhetsbloggare har kommit längre där. Där de provar produkten och sen skriver ärligt fördelar och nackdelar och annat med produkten.

      Johanna 2017-05-04 11:48:24
      Svara
  • Ingen fråga men en liten frustrerad fundering. Vems ide var pop-up-annonsen? Den, och endast den, är ansvarig till att jag använder en adblocker. Vanliga annonser i sig kan jag blicka över, de stör mig inte så mycket och deras svaghet har väl blivit att man oftast gör just det – blickar över dem. Men pop-ups, de är (djävulska) störmoment som rubbar rytmen när man surfar. Way to go, när man ska göra reklam för något, att göra en potentiell kund irriterad, less och mer benägen att använda en adblocker som blockerar samtliga annonser indefinitely. Iaf, just had to get it out of my system hehe. Jättebra och intressant presentation Linn, är själv en statistiknörd så det är kul att se lite procentenheter 🙂

    X 2017-05-04 03:35:35
    Svara
  • Hej Linn! Så bra inlägg. Vilket sammanträffande att du skrivit detta inlägg samtidigt som nu när jag skriver min kandidatuppsats inom service management. Syftet med den är att öka förståelsen för hur unga kvinnor upplever informationen i sökprocessen på sociala medier inför ett klädköp. Känner igen det du skrivit i ditt inlägg! vart har du hittat dina siffror i ditt inlägg? Har du någon speciell artikel du rekommenderar?

    Med vänlig hälsning, Emma

    Emma R 2017-05-03 22:17:12
    Svara
  • Så intressant läsning! Ser fram emot de andra inläggen 🙂

    Lovisa 2017-05-03 21:00:15
    Svara

senaste från Mode

Linn Herbertssons webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Fannie Redman
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Fanny Ekstrand
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Chrystelle Eriksberger
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Paulina Forsberg
Man
Niklas Berglind