Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

how to: yoga headstand

IMG_3656 copyIMG_3660a copyIMG_3657 copyoga

Att förbereda kroppen för huvudstående tar lite tid men det är så värt besväret!

Den fråga jag har fått absolut flest gånger sedan jag började med yoga i höstas är: Hur kommer man upp i huvudstående med raka ben? Yogaklasserna är ibland fulla med de som försöker slänga upp benen för att komma upp i huvudstående och då blir det ju otroligt svårt att hålla balansen när man väl kommer upp. En vanlig missuppfattning som jag även själv hade från början var att man, om man ska lyckas komma upp i huvudstående med utsträckta ben, är att man måste ha en överdrivet vältränad magmuskulatur. Så är det inte!

Det var när jag körde yoga hemma och hittade det här passet på Yogobe (jag tror dessvärre att man måste vara medlem för att kunna se klippet) som jag lärde mig att komma upp i ett kontrollerat huvudstående handlar om att lyckas placera höften över axlarna. På bilderna ovan så kan ni tänka att min kropp är ett rakt streck och om jag lyckas placera höften över axlarna (alltså längre åt vänster) så blir det helt plötsligt mycket lättare att komma upp i huvudstående med raka ben.

Passet jag brukar göra på Yogobe går alltså ut på att man i 45 minuter gör övningar för att värma upp musklerna, och sedan stretchar framförallt höftmuskulaturen. Allt detta, och det är tuffa övningar, för att snyggt och smidigt ta sig upp i ett huvudstående. Går jag på ett yogapass där viinte stretchar mycket höft, då blir det rätt svårt för mig också att ta mig upp i huvudstående med raka ben, däremot om min höft är ordentligt stretchad så går det lätt som en plätt.

Det här är det tyvärr aldrig någon yogainstruktör som har förklarat för mig när jag har gått på pass utan det fick jag lära mig när jag läste på om huvudstående på nätet och till slut hittade jag en träningsvideo som blev min favorit. Det var därför jag kände att jag verkligen ville dela med mig av detta, det är så lätt att träna fel i yoga nämligen så ni yogisar här inne, tänk teknik, teknik, teknik. Då bygger man samtidigt upp starkare muskler, felbelastar inte lederna så mycket som man kan göra i yoga och så blir de där övningarna som ser sjukt avancerade ut, också mycket lättare med tiden.

Vill du läsa mer?

Klicka här för att läsa mina andra yogainlägg!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
2kommentarer
  • Vad kul att du tipsar och delar med dig av dina erfarenheter av yoga – det uppskattas 🙂 Jag har inte vågat mig på huvudstående ännu men när jag gör det ska jag tänka på dina tips. Tack!

    Hur ofta yogar du ungefär? Går du lika ofta på pass som du yogar själv hemma? Jag har yogat i några månader nu men har ännu inte yogat ihop med andra. Jag försöker vara påläst, försiktig och noggrann i varje övning och avbryter om det gör ont. Är det dumt av mig att inte gå på gruppass tycker du? Hur stor nytta har man av att ha en instruktör på plats?

    Trevlig helg 🙂

    Nathalie 2016-04-22 11:18:33
    Svara
    • Svar på Nathalies kommentar.

      Jag svarar på dina frågor i ett inlägg inom kort så håll utkik. Kram och tack för kommentaren, ha en fin helg!

      Linn Herbertsson 2016-04-22 17:39:04
      Svara

senaste från Mode

Linn Herbertssons webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Pamela Bellafesta
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Elin Johansson
Home
Andrea Brodin
Hälsa
Foodjunkie
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind