Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Lite tankar kring hälsa och kost, del 1

Jag fick en del frågor angående hur jag ser på kost och hälsa efter att jag skrev det här inlägget (klick)! Jag vill förklara för er varför och på vilket sätt jag vill äta mer hälsosamt och jag vill klargöra att jag inte gör det för att jag vill gå ner i vikt. När min mamma var sjuk i cancer läste jag otroligt mycket böcker och forskningsartiklar kring matvanor och hur det påverkar vår kropp så jag kan en hel del om detta sedan tidigare och när jag var på en föreläsning om kost ute på Skepparholmen Nacka (det var min yogalärare Thea, som även är kostrådgivare som höll i föreläsningen) så fick jag en påminnelse om att jag verkligen måste göra något åt mitt sockerberoende på allvar. Nedan kommer jag därför i punktform och väldigt kortfattat ta upp det jag har lärt mig om hur olika sorters kost påverkar vår kropp positivt och negativt och det mesta av min uppfattning kring kost går att läsa i boken Anticancer: ett nytt sätt att leva som är skriven av David Servan-Schreiber. Har ni inte läst den så gör det!

– Precis som Thea sa under föreläsningen så tror jag att vi kan äta på ett visst sätt för att underlätta vår levers avgiftningssystem. Vi äter väldigt mycket socker och snabba kolhydrater idag och det finns viss kost som gör vår kropp sur och annan kost som gör vår kropp basisk. När vår kropp blir sur sjunker PH-värdet och då kan urinsyra börja bildas i vår bindväv och i den sura miljön som uppstår uppkommer lätt inflammationer. Många av dagens folksjukdomar så som diabetes och cancer trivs i just en sådan miljö. Med hjälp av mer basisk föda kan vi neutralisera vår kropp och motverka detta!

– Exampel på inflammatorisk kost: socker, vete, salt, uppvärmda fetter, mjölk, alkohol, nikotin, kött, ägg, kaffe

– Exempel på anti-inflammatorisk kost: grönsaker, rotfrukter, bär, frukt. T.ex broccoli, avocado, gurka, bönor, quinoa, svamp, kål, spenat, kalcium och magnesium. Citron är ett bra exempel på en frukt som upplevs som sur men som gör kroppen basisk. Jag har en tjejkompis som dricker citronvatten till frukosten varje morgon och detta ska även motverka sötsug.

Balans: För mig fungerar däremot inte att helt utesluta ohälsosam kost, t.ex. att inte dricka alkohol, aldrig få äta efterrätt osv. Av egen erfarenhet så vet jag att jag lyckas hålla en sådan kost i högst ett par dagar. Istället tror jag på att man ska försöka hitta en balans där man äter mestadels basisk kost men också får unna sig. Det kan hända att jag behöver strypa mitt sockerintag helt ett tag för att komma i schack med mitt beroende och många påstår ju idag att socker är lika beroendeframkallande som heroin (läs mer här) så det kanske vore en idé. Just nu har jag istället en vision om att jag med hjälp av min självdisciplin visst ska klara av att bara äta godis ibland och inte flera dagar i veckan men vi får se, hittills har det gått sådär.

– Träning: Att träning och motion ger bra hälsa är ju inget nytt och för mig är träning väldigt viktigt. Jag tränar främst för att må bra just nu och att för att min kropp ska vara stark men även mitt psyke. Jag har aldrig lidit av PMS och är sällan grinig men sedan min mamma och bror gick bort förra sommaren kan jag ibland ha riktigt dåliga dagar. Då brukar min kille först fråga mig om jag har tränat och har jag tränat som jag brukar så frågar han om jag har varit hos min terapeut nyligen, haha. Han märker direkt när jag inte har skött min träning och jag märker det även själv. Jag blir rastlös, lättirriterad, nedstämd och jag är i stort behov av endorfineran som frigörs när jag får träna, nu mer än någonsin. När folk frågar mig hur jag har klarat mig så pass bra trots det jag har gått genom så brukar jag säga att min träning (främst mina Xtremefit-pass) och min terapeut har varit min räddning. Jag har också alltid haft problem med min rygg och som många av er läsare vet sedan innan så har jag en knäskada från en skidolycka vilket har gjort att jag behöver träna en hel del för att slippa ha ont. Jag älskar känslan av att min kropp är stark och klarar av alla påfrestningar i vardagen.

Har ni fler frågor så lämna gärna en kommentar under det här inlägget! Gillar ni förresten sådana här inlägg? Jag skriver sällan om hälsa och kost i bloggen nu för tiden men jag får ofta frågor som berör ämnet så jag kanske borde bli bättre på det. Jag tycker det är väldigt intressant så det vore bara roligt!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
11kommentarer
  • Tack för tipset och för att du tar dig tid och svarar! 🙂

    T 2015-03-10 19:49:31
    Svara
  • Hej Linn!
    Jättebra och intressant inlägg! 🙂 Vart tränar du yoga? 🙂 Tycker du att yoagan hjälper mycket mot värk i nacken?

    t 2015-02-22 13:56:40
    Svara
    • Svar på ts kommentar.

      Tack 🙂 Jag tränar yoga på Metropolis Gym på Birger Jarlsgatan. Däremot är det lätt att göra fel i början när man tränar yoga så jag hade inte gjort det för att förebygga nackont utan istället gå till en specialist först och få bukt med smärtan och sedan kan man träna yoga när man är bättre igen så stärker man säkert upp nacken och ökar blodcirkulationen som förebygger nacksmärta. Lycka till! Kram

      Linn Herbertsson 2015-02-24 09:57:41
      Svara
  • Vilket bra inlägg. Känner verkligen igen mig! Försöker för tillfället få bukt med mitt ”sockerberoende”. Har du läst Clean and Lean Diet? Den har ungefär samma koncept och promotar ekologiska produkter. Riktigt bra och vettig bok som jag inspirerats av. Samma tankar här… man behöver inte utesluta socker och alkohol helt men man bör generellt försöka undvika det. Sedan har jag också ett behov av att träna för att vara välmående och mentalt stark. Gud vad skönt det är, eller hur?

    Lisa 2015-02-21 01:35:05
    Svara
    • Svar på Lisas kommentar.

      Hej Lisa! Tack för tipset, jag har inte läst den boken men ska definitivt göra det, jag köper nästan bara ekologiskt nuförtiden 🙂 Kram

      Linn Herbertsson 2015-02-24 09:59:10
      Svara
  • Hej Linn,
    Jättebra inlägg verkligen och peppar iaf mig att äta mer hälsosamt! 🙂

    Linda 2015-02-16 20:44:52
    Svara
  • Hej!

    Jag brukar ha i gurkmeja i mina smoothies. Det smakar knappt något, men ha inte i för mycket för då kan det smaka jordigt. Curcumin som finns i gurkmeja är mycket anti-inflammatoriskt 🙂

    E 2015-02-16 17:34:54 http://reveries.devote.se
    Svara
    • Svar på Es kommentar.

      Tack för tipset 😀 Ja jag har läst mycket bra om gurkmeja så det ska jag definitivt införskaffa! Kram

      Linn Herbertsson 2015-02-16 22:16:53
      Svara
  • Helt sjukt att så många förknippar äta nyttigt med just viktminskning. Som att det som är på insidan inte skulle påverkas alls, blir faktiskt lite rädd när jag läser att det är de slutsatser som folk drog av ditt inlägg. Själv tänkte jag att du antagligen bara vill sköta din hälsa och ta hand om dig, vilket också verkar vara fallet. Kram!

    Annie 2015-02-16 15:59:31
    Svara

senaste från Mode

Linn Herbertssons webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Ida Warg
Mode
Petra Tungården
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind